Zoekmachineoptimalisatie

doorAdmin

Zoekmachineoptimalisatie

Bekijk hier meer informatie over de online marketing discipline; zoekmachine optimalisatie (SEO). Het krijgen van organisch verkeer naar jouw website.

SEO – Zoekmachineoptimalisatie

Google-SEO-zoekmachineoptimalisatie

Binnen zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) ook wel SEO gaat het over jouw organische positie binnen zoekmachines als Google en Bing. Dit ‘gratis’ verkeer wordt gecreëerd door de website on-page en off-page zo goed mogelijk in te richten en optimaliseren. SEO is gericht op 3 onderdelen: Techniek, Content en Links.

Techniek

Een belangrijk onderdeel en in essentie ook het eerste onderdeel. De techniek van de website en SEO-techniek is cruciaal voor de vindbaarheid van jouw website. Als de techniek niet klopt, kan jouw content nog zo goed zijn of je links nog zo waardevol, maar dan kom je er niet. Belangrijk hierin is:

  • De structuur van de website, is er een logische indeling?
  • Websitesnelheid, via Pagespeed Insights kun je een indruk krijgen van de snelheid van jouw website en wat je kunt verbeteren.
  • Dubbele content/ duplicate content. Zoekmachines vinden het belangrijk dat er geen dubbele content te vinden is. Dit is eventueel op te vangen met een canonical-tag, waarbij je de originele URL aanwijst.
  • Beveiligde verbinding (Https). Eén van de ranking factoren vanuit Google. Door een SSL-certificaat aan te vragen is deze verbinding eenvoudig te realiseren.
  • Zoekmachines crawlen en indexeren vanuit Robots.txt, zorg er voor dat deze eenvoudig zijn weg door jouw website kan vinden.
  • Meta-tags optimaliseren. Meta-titles en meta-descriptions zo invullen dat deze bij verschillende zoektermen terugkomen op jouw website.

Content

Er wordt vaak gezegd: Content is key. En eigenlijk is dat (als jouw website technisch in orde is) ook zo. Content is belangrijk, want dat zorgt voor traffic naar je website. Schrijven over jouw specialisme, kennis en relevante ontwikkelingen is belangrijk om gevonden te worden op voor jouw relevante termen. Teksten moeten goed in elkaar zitten (als je WordPress gebruikt is Yoast een hele handige plugin om jou hiermee verder te helpen). Zo heb je:

  • Keywords, die meerdere keren moeten terugkomen.
  • Minimum aantal woorden (300).
  • Meta-tags, voor iedere pagina (techniek + content).
  • URL-structuur.
  • Interne en uitgaande links.
  • Zijn er nog veel meer onderdelen die hiervoor van belang zijn.

Autoriteit / Linkbuilding

Daarnaast is voor zoekmachineoptimalisatie het verkrijgen van backlinks nog steeds erg waardevol. Een hele belangrijke ontwikkeling in de loop der jaren, is dat deze kwalitatief moeten zijn. Voorheen werd het verzamelen van zoveel mogelijk links kon worden gezien als autoritaire website. Inmiddels is dit behoorlijk veranderd en is één kwalitatieve link vaak meer waard dan 100 ‘crappy’ links. Via gratis tools of gedeelten hiervan kun je het aantal backlinks bekijken (zoals Moz), via betaalde tools (ahrefs) kun je hier veel verder in gaan.

Het zoeken en verkrijgen van links is misschien niet het leukste onderdeel van zoekmachineoptimalisatie, maar zeker nog van belang. Social Linkbuilding is een aanvulling op de ‘oude vorm’ van linkbuilding. Uiteindelijk is het leveren van een toegevoegde waarde voor andere essentiëler. Linkbuilding is geen doel op zich en zou natuurlijk moeten ontstaan.

Meer weten over SEO? Bekijk alle andere blogs over dit onderwerp of neem contact op.

Over de auteur

Admin administrator

Allround Online Marketeer . Passie voor online marketing - content & advertising en vol ambitie. Altijd open voor opmerkingen en vragen

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.