Zoekmachineadverteren

doorAdmin

Zoekmachineadverteren

Zoekmachine advertising (SEA) is het adverteren op de zoekmachines als Google en Bing. Uw advertenties worden vertoond als uw biedingen hoog genoeg zijn en een hoge kwaliteitsscore hebben. Tevens zijn Ad Formats belangrijk.

SEA – Zoekmachine advertising

Search Engine Advertising (SEA) is zoekmachine advertising op de zoekmachines Google en Bing. Google bezit voor meer dan 90% marktaandeel voor zoekmachines. Voor veel organisaties zal bij deze zoekmachine de focus op liggen. Terwijl andere zoekmachines Bing en Yahoo ook verkeer op kunnen leveren. Via Google kun je adverteren met Adwords, via Bing is Bing Ads en via Yahoo is Yahoo Advertising.

Adverteren in Google

Adverteren via zoekmachines kan op ieder moment voor iedere doelgroep. Via zoekmachine advertising kun je exact targetten welke persoon op welk moment jouw advertentie zien. Zo kun je tijden instellen wanneer jouw advertenties wordt getoond voor een door jouw ingestelde biedingen. In eerste instantie wordt een account aangemaakt. Daarna volgt het aanmaken van een campagne en ad group. Als laatst wordt een advertentie gemaakt. Er kan binnen de ad groups specifieke doelgroepen bereikt, zo kunnen locaties worden uitgesloten en getarget. Verder kunnen bodaanpassingen worden gedaan voor bijvoorbeeld smartphones. Dit wanneer je verwacht hier meer conversies uit verwacht te halen.

Biedingen

Binnen Google Adwords wordt er gewerkt met veilingen die voor bepaalde zoekwoorden gelden. Aangezien er maar een beperkt aantal plaatsen op de eerste pagina zijn. Algemene generieke zoekwoorden leveren veel traffic op, maar zullen weinig conversies genereren. Terwijl langere specifieke zoektermen (long tail keywords) minder traffic maar een hoger conversiepercentage behalen. Binnen zoekmachine advertising wordt gebruikt van CPC-biedingen. CPC (cost-per-click) is zoals de naam al zegt kosten per klik. Er wordt pas een bedrag in rekening gebracht indien iemand op jouw advertentie klikt en dus niet voor een vertoning. Bij biedingen op zoekwoorden is niet alleen de hoogte van de bieding, maar ook de Quality Score van belang voor de positie binnen Google.

Quality Score

De Quality Score is door Google in het leven geroepen om zoveel mogelijk relevante informatie aan zoekers te bieden. De score bestaat uit verschillende componenten waaruit jouw advertentie of website moet bestaan. Ze zijn hiernaast in de afbeelding te zien, maar zal ze toch even kort toelichten: zoekmachine advertising quality score

  • Click Through Rate (CTR): het percentage zoekers dat na het zien van de advertentie hier ook daadwerkelijk hierop klikt.
  • Landing Page Relevancy: een goede landingspagina is belangrijk, doordat wat in de advertentie is te zien ook op jouw website terugkomt.
  • Historical Performance: historische resultaten van jouw website en ads.
  • Ad Relevancy: de relevantie van jouw advertentie.
  • Various Relevancy factors: Google vindt relevantie ontzettend belangrijk. Hieronder vallen dus meer factoren dan enkel de advertentie.
  • Keyword Relevancy: de relevantie van jouw zoekwoorden in verhouding met de zoektermen van de gebruikers. Exacte zoekwoorden zijn relevanter dan brede zoektermen.

Extra mogelijkheden met Adwords

Google Advertising is veel breder dan hier in dit  verhaal is verteld. Bekijk meer SEA blogs om te ontdekken hoe dit voor jouw organisatie van waarde kan zijn. Naast Adwords search kun je ook display advertenties via het Google platform draaien, deze kunnen zeer effectief zijn aangezien je specifieke targeting kan toevoegen of bijvoorbeeld remarketing kan opzetten. Daarnaast kun je Google Shopping gebruiken door middel van een shopping feed vanuit Merchants Center te uploaden voor jouw webshop. Daarnaast kun je Universele App promoties doorvoeren en adverteren door middel voorafgaand aan video’s.

Verder is adverteren via Bing Ads ook een optie, maar moet je daar wel rekening houden met een lager zoekvolume. Het marktaandeel van Bing is namelijk nog geen 5% in Nederland, ter illustratie: YouTube is in vergelijking bijvoorbeeld een grotere zoekmachine.

Over de auteur

Admin administrator

Allround Online Marketeer . Passie voor online marketing - content & advertising en vol ambitie. Altijd open voor opmerkingen en vragen

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.