Social media

doorAdmin

Social media

Social Media is voor veel organisaties de manier om online profilering te bevorderen en meer bezoekers naar de website te halen. Veel MKB’ ers weten alleen nog niet wat wel en niet werkt. De meest gebruikte kanalen zijn: Facebook, Twitter en LinkedIn, maar ook andere kanalen worden steeds meer uitgebuit. Zo zijn ook YouTube, Instagram en Snapchat opkomende kanalen, waarbij de mogelijkheden enorm zijn.

Social media voor bedrijven

Al jaren is social media in ontwikkeling en levert het voor veel organisaties nieuwe klanten, leads of connecties op. Maar waarom werkt het voor de één wel en voor de ander niet? Laat ik voorop stellen dat er niet één strategie is dit voor iedereen direct toepasbaar is en commercieel van waarde is. Voor sommige organisaties zal social media nooit opleveren van wat er van wordt verwacht. Feit is dat deze groep niet heel groot is, iedereen heeft wel relevante informatie te delen via sociale media.

Social media is nuttig doordat je direct in een korte lijn kan communiceren met jouw doelgroep. Het belangrijkste doel voor het gebruik moet vooral zijn: het creëren van engagement met je publiek. Daarnaast zijn andere Key Performance Indicators (KPI’s) die hieraan verwant zijn belangrijk hierover na te denken en benoemen.

Social/ Facebook advertising

Je hebt ze vast wel eens gezien, gesponsorde advertenties vanuit Facebook, LinkedIn of Twitter. Het verschil tussen adverteren via zoekmachines en bijvoorbeeld Facebook is dat je bij Facebook daadwerkelijk mensen target, terwijl via zoekmachines cookies worden getarget. Met name de targeting is via sociale media belangrijk, doordat je alleen de juiste mensen willen bereiken. Ditzelfde geldt vanzelfsprekend ook voor bijvoorbeeld display advertising, waar dit enigszins mee te vergelijken is. Verwacht bij deze advertenties dan ook niet direct nieuwe klanten binnen te halen, maar dit kan zeker een boost geven aan jouw naamsbekendheid.

Facebook Audiences

Er zijn verschillende Facebook audiences waarop je je kunt richten:

– Core audience: een audience op basis van locatie, gedrag, interesse en demografie.
– Custom audience: een specifiekere groep profielen die overeenkomen met de Facebook database. Dit kan door te vergelijken met e-mailadressen en telefoonnummers. Deze mensen hebben al een connectie met jouw netwerk en zijn dus zeer interessant.|
– Look-a-like audience: zoals de naam al zegt, vergelijkbaar met anderen. Na een custom audience kun je je ook specifiek richten tot mensen die op basis van profiel, activiteiten en berichten met elkaar te vergelijken zijn.

Verder zijn er diverse doelgroepstatistieken, waarop je specifiek kunt targeten wie iets te zien krijgt. Hieronder vallen de volgende onderdelen:

– Leeftijd en geslacht
– Relatiestatus
– Opleidingsniveau
– Functie
– Populairste categorieën
– Pagina-vind-ik-leuks
– Populairste landen/plaatsen
– Taal
– Frequentie van activiteiten
– Apparaatgebruikers

Daarbij moet gezegd worden dat Facebook geen persoonlijk identificeerbare resultaten wil tonen, vandaar dat alles in groepen van een minimum aantal personen zijn.

Adverteren?
Zelf adverteren op social media kun je zelf doen, maar mijn advies is dat je hier het best een expert op kan zetten. Adverteren op sociale media is niet voor iedereen weggelegd en er zijn niet veel echt gespecialiseerde social media advertisers. Bekijk andere blogs over social media in het overzicht.

Over de auteur

Admin administrator

Allround Online Marketeer . Passie voor online marketing - content & advertsing en vol ambitie. Altijd open voor opmerkingen en vragen

Geef een reactie