Zoekmachine Advertising

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising en zoals de naam al zegt is een manier van adverteren via zoekmachines (met name Bing & oogle). Zoekmachine adverteren via Google Ads (voorheen Google Adwords) en Bing Ads worden ingezet. Je bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en maakt hier campagnes, advertentiegroepen en advertenties voor om uiteindelijk aan de juiste persoon jouw advertenties te laten zien.”Het kan soms lastig zijn om in te schatten wanneer je kiest voor SEA of voor SEO. Het zijn namelijk twee zeer verschillende kanalen die allebei ook op een hele andere manier dienen te worden benaderd. De resultaten en werkwijze zijn heel verschillend.

Voordelen Google Advertising

  • Op korte termijn omzet halen door geld te investeren om direct zichtbaar in zoekmachines te worden
  • Inzicht verkrijgen in hoe je doelgroep zoekt, welke zoekwoorden goed werken en het opbouwen van data
  • Een positieve ROI draaien en na enkele maanden een rendabele campagne hebben waarna je meer nieuwe klanten hebt gerealiseerd

Feit is, is dat voor SEA je vaak snel resultaat kunt behalen, soms met niet eens een hele forse investering. Het is hierbij wel zo, dat je continu moet blijven investeren voor iedere bezoeker die je naar je website leidt. Je verzamelt meer data en kunt betere beslissingen nemen op basis hiervan. SEA steek je vooral in op zoekwoorden waarbij klanten ver in salesfunnel zitten en dichtbij aankoop van jou product of dienst zitten. Anders geef je teveel geld uit waar je te weinig resultaat behaald.

Adverteren via zoekmachines

SEA is zoals hierboven al beschreven de afkorting voor Search Engine Advertising ofwel zoekmachine advertising. Als we het dan over zoekmachines hebben, denkt iedereen direct aan Google en dat is niet zo gek. Google heeft meer dan 90% marktaandeel en de overige zoekmachines blijven behoorlijk achter. Hoewel YouTube door veel mensen wellicht niet wordt gezien als zoekmachine, maar formeel is YouTube na Google de grootste zoekmachine. Met wereldwijd zo’n 3 miljard zoekopdrachten zijn zij nog altijd groter dan Bing en DuckDuckGo. Maar zoals gezegd is in Nederland het marktaandeel van Google dus hoger dan 90%, dus een groter publiek om je op te richten.

google ads datagedreven marketing

Google advertising

Aangezien het advertentiesysteem van Google het vaakst wordt gebruikt, zal ik meer inzoomen op Google Ads. Google Ads (waarschijnlijk bekender als Google Adwords) werkt middels een veilingsysteem waar iedere dag het algoritme de posities behaald van allerlei zoekwoorden. De kosten voor adverteren via Google verschillen enorm, waar je op meer “longtail” zoekwoorden wellicht minder betaald voor een klik, zijn ze ook zoekwoorden zoals “hypotheek aanvragen” waar ontzettend veel concurrentie is en de kosten per klik oplopen tot meer dan 10€ per bezoeker. Een fors bedrag en dan is het van groot belang dat je voldoende conversies behaald om iedere euro die je investeert in veelvoud terug te verdienen. Naast search campagnes zijn display advertenties ook populair en kunnen deze uitstekend werken als onderdeel van je online marketing strategie.

Rendabele SEA campagnes

Waar begin je en hoe zorg ik voor een rendabele campagne? Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het is belangrijk dat je goed zoekwoordenonderzoek doet en dat je weet welke focus je wilt bepalen. Je zult daarnaast data op moeten gaan bouwen, wat werkt wel en wat werkt niet. Met een paar duizend euro testbudget moet je wel rekening houden. Als het goed is kun je wel redelijk inschatten wat wel converteert en wat niet. Dan ga je testen, optimaliseren en houdt je converterende zoekwoorden over en vervolgens ga je verder met het bepalen van de focus van de campagnes. Ga je deze verder uitbreiden of ga je nieuwe campagnes of andere type campagnes opzetten. Data gedreven marketing is met name voor SEA erg belangrijk, baseer je acties op basis van data uit Google Analytics en minder op gevoel.

Google ads advies

Kom je er niet uit, schroom dan niet om contact op te nemen. Vrijblijvend meekijken en advies geven is iets dat tot een bepaalde hoogte tot de mogelijkheden hoort. Zoek contact via het contactformulier.

Menu