Linkbuilding effectieve strategie

doorAdmin

Linkbuilding effectieve strategie

Linkbuilding is één van de drie belangrijke onderdelen binnen zoekmachineoptimalisatie / SEO. Linkbuilding zorgt voor een hogere positie binnen zoekmachines, maar wat houdt het nu precies in en hoe zorgt dit voor een hogere ranking. Haast iedereen met een website in beheer heeft weleens een uitnodiging voor een linkruil ontvangen, waarom doen bedrijven dit en wat levert het op?

Over Linkbuilding

Binnen Google zijn diverse updates uitgevoerd, waaronder ook een op het gebied van linkbuilding. Voor de Penguin Update was linkbuilding de meeste cruciale rankingfactor voor organisch resultaat. Simpel gezegd is linkbuilding nog steeds het linken van de ene website naar de andere website. In essentie is het alleen lastiger dan zoals hier beschreven. Zoekmachines (robots) volgen allerlei links over het hele web en indexeren deze. De robots hebben zich in de loop der jaren ontwikkeld en kunnen steeds meer informatie filteren en controleren.

Zo is het belangrijk naar welke website wordt gelinkt en of deze relevant is voor jouw website. Wordt er gekeken naar de autoriteit van de pagina waarvan is gelinkt. Verder is de anchor-tekst, zoals: zoekmachineoptimalisatie blog ook een belangrijke toegevoegde waarde aan de link. Manipulatietechnieken zoals voorheen, waarbij met ontzettend veel ‘spammy’ links werd gelinkt, werkt tegenwoordig alleen maar tegen je. Google deelt hiervoor penalty’s uit en dit kunnen zeer schadelijk zijn voor jouw vindbaarheid.

Kwalitatieve links

In het meest gunstige geval ontstaan links natuurlijk, omdat je ook daadwerkelijk wat hebt te vertellen. Dit zal niet in elke branche of vakgebied zo zijn omdat daar niet altijd veel over zal worden geschreven of gedeeld. Als links natuurlijk zijn, zijn deze het meeste waard omdat dit voor kwaliteit staat. Kwalitatieve links zijn ontzettend belangrijk, omdat deze daadwerkelijk waarde aan jouw website toekennen. De focus zal voor een groot deel op techniek en inhoud liggen, maar uiteindelijk moet je ook gevonden worden binnen zoekmachines. Hiervoor is linkbuilding en het bouwen aan backlinks een cruciale factor.

Kwalitatieve links met een natuurlijk landschap, waarbij gelinkt wordt met een relevante linkpartner. Daarbij een logische anchor-tekst naar een goede landingspagina is een waardevolle backlink. Als de website dan ook nog over vergelijkbare goede content beschikt en een goede domein -en pagina autoriteit heeft is dit meer waard dan misschien wel 100 ‘startpagina-achtige’ websites Deze zijn niet altijd even eenvoudig te krijgen.

Het is dus belangrijk om partijen te benaderen die in een zelfde soort vaarwater zitten. Dan zullen concurrenten wel niet zo happig zijn in het versterken van jouw website. Het kijken naar relevante, mogelijk iets generiekere partners is dan wel een goede optie. Daarbij moet wel gezegd worden dat een direct linkruil niet voor, maar tegen je gaat werken.  Verder is het kopen van links ook niet toegestaan volgens de Google Policy. Hierdoor blijkt dat linkbuilding lastiger is dan het in eerste instantie lijkt. Zoekmachines doen dit bewust, omdat zij geen voorstander van SEO zijn. De reden hiervoor is dat hen dit niet direct geld oplevert en dat doen advertenties wel.

Strategie voor linkbuilding

Een goede linkbuilding strategie levert meer op en geeft duidelijkheid. Kies voor relevant pagina’s met een minimum domeinautoriteit van bijvoorbeeld 40 (controleren kan via MOZbar). Zet sociale media in als strategie voor het leveren van nieuwe links en traffic. Bepaal op welke zoekwoorden je wilt worden gevonden en welke pagina’s voor jou de meeste waarde hebben. Zet daarnaast een doelstelling vast, hoeveel relevante links wil je op je website hebben en welk effect moet dit opleveren. Aangezien het algoritme van Google niet wereldwijd bekend is, is het moeilijk vast te stellen hoeveel effect backlinks naar jouw website hebben voor jouw zoekmachine ranking. Daarnaast zijn vooral follow links iets waard, want deze worden daadwerkelijk door de robots van zoekmachines gecrawld.

Waarde van effectieve strategie

Linkbuilding is misschien niet het meest leuke, uitdagende of efficiënte SEO onderdeel maar wel cruciaal. Uiteindelijk worden links minder waardevol voor zoekmachines, maar tot nu toe werkt het nog steeds. Zorg er wel voor dat je je niet alleen op links richt, maar ook zorgt voor goede content op je website. Dat zal in de toekomst nog veel belangrijker worden. Content en links zijn niet beide voor 50% van belang, hoewel dit weleens wordt beweerd.

Over de auteur

Admin administrator

Allround Online Marketeer . Passie voor online marketing - content & advertsing en vol ambitie. Altijd open voor opmerkingen en vragen

Geef een reactie