Inbound Marketing als basis voor meer Leads

doorAdmin

Inbound Marketing als basis voor meer Leads

Inbound Marketing; Wat is het?

Inbound Marketing is in feite een strategie om zoveel mogelijk relevant traffic naar je website te leiden en waarde toevoegen. Inbound Marketing creëert een grote verschuiving op online gebied, waar meer wordt ingespeeld op het ontwikkelen van een pullstrategie in plaats van de outbound pushstrategie. De fases/reis is bij inbound marketing van groot belang, er wordt meer naar de klant gekeken dan naar de marketeer.

De inbound methodologie ziet er als volgt uit:


  1. Attract: De attractfase bestaat uit de fase van “onbekenden” naar  “bezoekers”. Dit is de eerste keer dat iemand met jouw organisatie in aanraking komt. Mogelijkheden hiertoe zijn: social media, blog content, SEO.
  2. Convert: Nadat de onbekende – bezoeker is geworden moet je zorgen dat je waarde levert, zodat de bezoeker zijn aandacht is getrokken en interesse toont in jouw product of dienst. De bezoeker moet hier een lead worden. Onderdelen die ervoor zorgen dat men naar de closefase gaat is: sterke landingspagina’s, whitepapers en interactie. Wat hierbij ook helpt is bijvoorbeeld een sterke FAQ, waar je de goede snaar kunt raken en bezoekers kunt overtuigen.
  3. Close: Nadat je een lead hebt gerealiseerd, houdt dit niet in dat je direct een sale binnen gehaald hebt.  De fase die hier kan worden onderscheiden is MQL (marketing qualified lead) en SQL (sales qualified lead). Het verkeerd benaderen van iemand in deze fase kan de lead afstoten. Een marketing lead dient namelijk een andere benadering als een sales lead te krijgen.
  4. Delight: Het omzetten van een klant naar een promoter is de daaropvolgende fase. Deze fase wordt in té veel gevallen overgeslagen, terwijl dit nieuwe leads op kan leveren door mond-tot-mond reclame.

Buyer Persona

Een Buyer Persona is onderdeel van de personificatie van jouw ideale klant. Hierbij stel je een denkbeeldig persoon op en geef je zijn of haar interesse op, hun uitdagingen, hun rol en demografische gegevens. Binnen de organisatie dient deze persoon bij iedereen bekend te zijn. Content publiceren zonder een buyer persona te hebben is dan ook schrijven voor jezelf in plaats van schrijven voor je bezoeker/lead.

Buyer Journey

De klantreis (buyer journey) is de fase die een klant doorloopt en is de basis van inbound marketing. De fases die hierin zijn in drie onderdelen in te delen: awareness, consideration en decision. Een prospect is op zoek naar de oplossing voor zijn probleem en doet hier onderzoek naar. Daarna bekijkt hij aan de hand van zijn opties wat de beste keuze is om vervolgens tot een uiteindelijk keuze te komen. Deze vereenvoudige buyer journey is in haast ieder geval toe te passen, alleen is het vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het is namelijk ontzettend belangrijk de prospect een proces te laten doornemen in de aanschaf van jouw product of dienst. CoolBlue is een voorbeeld van een bedrijf dat dit zeer goed heeft geïntegreerd in hun werkwijze.

Hubspot

Eenvoudig aan de slag gaan met Inbound Marketing software kan via Hubspot. Hubspot is een marketing automation software die volledig is ingericht op inbound marketing. Het platform van Hubspot herbergt meerdere handelingen in één overzicht, wat Hubspot zeer gebruiksvriendelijk maakt (voorbeelden: blogs publiceren, e-mail campagnes, social posts). Marketing Automation is steeds belangrijker en maakt het mogelijk in minder tijd meer resultaat te behalen.

Over de auteur

Admin administrator

Allround Online Marketeer . Passie voor online marketing - content & advertsing en vol ambitie. Altijd open voor opmerkingen en vragen

Geef een reactie