Wat kun je met Google Search Console?

doorAdmin

Wat kun je met Google Search Console?

Mogelijk ben je al bekend met Google Search Console, het voormalige Google Webmasters Tool, toch zal ik even toelichten wat het is en hoe het werkt.

Wat is Google Search Console?

Search Console is een Google onderdeel dat een aanvulling is op het bekendere Google Analytics. Het instellen is zeer eenvoudig via de website: https://www.google.com/webmasters/tools/home kun je jouw website op meerdere manieren verifiëren (o.a. Tag Manager, Analytics, HTML code).

Na het toevoegen van de code zou je ook de varianten van de website dienen toe te voegen (https + http) en zonder www. Dus:

  • https://voorbeeld.nl
  • http://voorbeeld.nl
  • https://www.voorbeeld.nl
  • http://www.voorbeeld.nl

Kies daarna de website die jouw voorkeur geniet, bijvoorbeeld: https://voorbeeld.nl. Vervolgens dien je je sitemap op te zoek en via search console in te dienen. Vanaf dat moment kun je zien hoeveel vertoningen er zijn geweest, klikken, CTR en gemiddelde positie.

Opsomming functionaliteiten Google Search Console

Google Search Console is cruciaal als je met SEO aan de slag wilt gaan.  Je kunt onder andere zien:

  • Hoeveel organische vertoningen je website heeft.
  • Aantal geïndexeerde pagina’s.
  • (handmatige) Penalty’s vanuit Google.
  • Links naar je website en interne links.
  • Gemiddelde positie organisch bekijken.
  • Crawlfouten opsporen.

Daarnaast is het ook mogelijk om “te fetchen als Google”. Hierbij kun je een pagina direct laten indexeren door Google. Als je aanpassing doorvoert aan je website of bijvoorbeeld je meta-description of titles worden deze snel geïndexeerd. Verder kun je fouten opsporen, zoals dode links (404-pagina’s) en deze verhelpen.

Vertoningen – organische positie en kliks

Het aantal vertoningen is in Adwords eenvoudig terug te vinden, dit is voor organische zoekopdrachten niet het geval. Althans niet zonder Google Search Console. Hierdoor is exact te zien op welke zoektermen je rankt en wat de gemiddelde positie is. Soms sta je op zoektermen op hogere posities dan je in eerste instantie in de gaten hebt. Hier kun je vervolgens verder op inspelen, door dit zoekwoord vaker terug te laten komen op je website of te gebruiken voor linkbuilding of Adwords campagnes. Het aantal kliks is terug te zien in Analytics aan het aantal bezoeken, maar dit in combinatie met de vertoningen is dus ook de Click through rate (CTR) te vinden. Hieraan kun je zien hoe interessant zoekers jouw omschrijving en titel vinden.

Google Search Console is een gratis en waardevolle tool die voor SEO essentieel is. Nog steeds hulp nodig bij het inzetten van Search Console of vragen hierover? Neem dan contact op via het contactformulier.

Over de auteur

Admin administrator

Allround Online Marketeer . Passie voor online marketing - content & advertsing en vol ambitie. Altijd open voor opmerkingen en vragen

Geef een reactie