Advertentie-extensies voor hogere ranking in Google

doorAdmin

Advertentie-extensies voor hogere ranking in Google

Jouw positie binnen Google wordt bepaald door de volgende som: Bieding x Quality Score x Ad Formats (advertentie-extensies). Om de kosten en dan met name de kosten per klik (CPC) zo laag mogelijk te houden, dien je ervoor te zorgen dat jouw keywords relevant zijn voor jouw website en advertentie. Dit is onderdeel van de Quality Score.

Ad Formats / Advertentie-extensies

Verder bestaat er nog zoiets als Ad Formats, waaronder de advertentie-extensies vallen. Dit is dus een belangrijk onderdeel, wat te vaak nog over het hoofd wordt gezien. In deze blog zal ik de verschillende advertentie-extensies benoemen en toelichten wat deze inhouden. Niet iedere extensie is even goed toepasbaar voor jouw organisatie, maar het is verstandig zoveel mogelijk informatie mee te geven. Uiteindelijk kan je door Google laten bepalen welke extensie wordt getoond, aan de hand van de prestaties ervan. Via de tab geautomatiseerde extensies kun je zelf bepalen welke extensie jij wilt laten zien. Zo worden de gehele dag door verschillende advertentie-extensies getoond. Er is ook een verschil tussen het device wat wordt gebruikt, voor bijvoorbeeld oproep-extensies.

Advertentie-extensies kunnen op verschillende niveaus worden toegepast. Accountextensies, extensies op campagneniveau, extensie op advertentiegroepniveau, zelf op advertentieniveau.

Verschillende advertentie-extensies

Er zijn 10 verschillende extensies binnen Adwords. Zoals hierboven benoemd kun je automatisch of handmatig extensies laten zien. Zo kun je ook extensies uitschakelen of (tijdelijk) niet laten vertonen. De mogelijke extensies zijn:

– Sitelinkextensies
– Highlight-extensies
– Extensies voor website-informatie
– Oproepextensies
– Berichtextensies
– Locatie-extensies
– Locatie-extensies voor partners (niet in Nederland)
– Prijsextensies
– App-extensies (voor mobiel)
– Recensie-extensies

Sitelink extensies

Wanneer je bijvoorbeeld site-links toevoegt aan jouw Adwords account, krijg je in eerste instantie het onderstaande overzicht:

advertentie-extensies-sea

 

 

 

 

 

 

Na de beoordeling worden enkele extensies vertoond. Uiteindelijk kun je kijken welke het best presteren en de hoogste CTR hebben. Hier kun je vervolgens je conclusies uit trekken en kiezen voor de meest relevante sitelinks. De sitelinks zijn over het algemeen het meest bekend en worden vaak onder advertenties getoond. Deze zijn klikbaar en worden naar een specifieke landingspagina geleid.

Highlight extensies

Highlight extensies zijn niet klikbare extensie. Hierin geef je jouw USP’s, kwaliteiten of specialisme aan door middel van een opsomming. Voorbeeld is: gratis verzending – binnen één werkdag – gegarandeerd de goedkoopste. Deze worden boven de sitelink extensies weergegeven.

Oproepextensies

Vooral voor mobiel zijn oproepextensies interessant. Via oproepextensies kunnen mensen direct naar jouw organisatie bellen. Daarnaast kun je exact bijhouden welke telefooncontacten door middel van deze extensie zijn gebruikt. Door bij te houden hoeveel telefoontjes tot een verkoop/reservering/aanvraag hebben geleid kun je hier tevens een conversiewaarde aan verbinden.

Locatie-extensies

Door middel van locatie-extensies kun je direct naar jouw locatie linken. Wanneer gebruikers hierop klikken kunnen ze direct zien waar jouw organisatie zich bevind. Handig voor als je offline producten verkoopt.

Mocht je de goedkoopste zijn kun je altijd prijsextensies inschakelen, waarmee je jouw prijzen voor producten laat zien. Als je recensies op je website hebt kun je recensie-extensies aanzetten. Met website-informatie extensies kun je extra informatie over jouw website of producten geven.

Met extensies laat je jouw zichtbaarheid groeien, val je meer op en maak je het makkelijk om bepaalde pagina’s gratis te promoten. Gratis extra advertentieruimte moet je naar mijn mening altijd goed benutten. Via berichtextenties kun je direct contact opnemen door een ‘text’ te sturen (SMS-bericht). Het toevoegen van app-extensies is alleen mogelijk op mobiele apparaten en natuurlijk als je zelf een app hebt, deze kunnen gebruikers dan direct installeren.

Advertentie-extensies zorgen voor een betere zichtbaarheid, je valt meer op en je maakt het gebruikers eenvoudiger. Daarnaast zorgen extensies tot een betere CTR en je kunt makkelijker je toppagina’s in beeld brengen. Bekijk hier nog eens een voorbeeld waarin enkele extensies worden getoond.

Over de auteur

Admin administrator

Allround Online Marketeer . Passie voor online marketing - content & advertising en vol ambitie. Altijd open voor opmerkingen en vragen

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.